En en

3 oktober 2019 - Santiago de Compostela, Spanje

Ik hoorde voor het eerst van de reizen naar Santiago, toen ik via de "Wandelmaat" een weekend in een klooster verbleef in Oosterbeek. Overdag maakten we wandelingen, verder deed je mee met het ritme van de nonnen en gebruikte je als groep de maaltijden in stilte. Veel mensen die zich opgaven voor een weekend wandelen, hadden ook een deel gelopen van een route naar Santiago. Het vertrouwen waarmee zij spraken over die tochten verbaasde me. "Oh je vindt altijd wel een plek om te slapen en als er geen plek is brengen ze je wel ergens heen waar wel plek is". "Ik heb de Franse route gelopen",  vertelde een ander "ik heb me geen moment onveilig gevoeld". Langzamerhand begon ik me af te vragen hoeveel vertrouwen ik eigenlijk nog had. In anderen, maar misschien nog meer in mezelf.

Ik ging er over lezen, sprak een collega die "het had gedaan". En het laatste zetje dat ik kreeg was toen ik de film "Camino" zag van Martin de Vries.

"Het grote succes van Santiago", schrijft F.Gros in zijn boek 'wandelen', "is te danken aan de combinatie van de weg en het einddoel. Compostela is de voltooiing van de reis, maar laat de reis intact".

1. José:
    3 oktober 2019
    Geweldig Dineke, je hebt het gedaan. Ben heel benieuwd met welk gevoel je bij de kathedraal stond. Die ziet er trouwens prachtig uit, wat een verschil met mijn eerste aankomst. Ik krijg ook weer zin als ik je verhalen lees 😉
  2. Leen:
    3 oktober 2019
    Fijn dat je er bent! Heeft het iets losgemaakt?
  3. Dineke:
    3 oktober 2019
    Vooral blijdschap dat ik het gedaan heb!
  4. Marjolein:
    Ik ben trots op je!
  5. Lijda:
    4 oktober 2019
    Wat zien jullie er mooi uit, zowel de kathedraal als jij!
  6. Leen:
    4 oktober 2019
    En moet je nu dat hele eind weer terug?
  7. Dineke:
    4 oktober 2019
    Ja zeg ik ben nog niet met pensioen he! Vlieg maandag terug en ga morgen nog een dag de toerist uithangen: met de bus naar Muxia en Finisterre, het eind van de wereld.